Az eSport valamikor a '90-es években indult világhódító útjára, és azóta exponenciálisan nő az ez iránti érdeklődés, nem csak a játékosok, hanem a nagyobb szervezetek, szponzorcégek, sőt, egyes országok kormánya részéről is. Koreában a Starcraft már évek óta nemzeti sport, Kínában milliók néznek egy randivetélkedőt, ahol a lányok egy Dota 2 csapat egyik tagját próbálják meghódítani, de már Európában is hírességszámba mennek a legnagyobb csapatok és játékosok, akiknek nevével különböző gamer perifériákat és egyéb termékeket értékesítenek.
Bár Magyarország ezen a téren is néhány évnyi lemaradást könyvelhet el a fejlett nemzetekhez képest, az utóbbi években szép sikereket értünk el. EB döntőbe jutott a magyar FIFA válogatott, és a LoL LCS Challenger Series-ben is képviseltetjük magunkat, bár egyelőre nem teljes csapattal, de CS:GO-ban és Battlefieldben is ott vagyunk a legjobbak közt. Egyre több hazai LAN kerül megrendezésre, így nem csak a játékosok mérhetik össze tudásukat, de a lehetőségeket is egyre szélesebb körrel sikerül megismertetni. Tavaly szeptemberben indult útjára az Egymillióan a magyar eSportért mozgalom, akik azóta számos verseny szervezésében és lebonyolításában részt vettek, valamint folyamatosan dolgoznak azon, hogy a kompetitív játékot minél több érdeklődővel megismertessék. Az oldal főszerkesztőit kérdeztük a mozgalomról, a magyar eSportról, illetve jövőbeli terveikről.
Mi adta az Egymillióan a magyar eSportért mozgalom megalapításának ötletét?
2013 nyarán a PlayIT szervezői egy rendhagyó megbeszélésre invitálták meg az úgynevezett hardcore játékosokat. Ezen a szakmai kerekasztal-beszélgetésen az elektronikus sportok képviselőinek színe-java képviseltette magát. Az akkori állapotokat tapasztalva született a gondolat, hogy a szétaprózódott játékos közösségeket, eSport csapatokat összefogva létrehozzuk az Egymillióan a magyar eSportért mozgalmat. Úgy gondoljuk, hogy Magyarország számára is elérkezett az idő, hogy egységesen képviseljük a különböző játékos közösségeket, valamint hivatalos szintre emeljük az elektronikus sportokat. Ez középtávon magában foglalja a nemzetközi eSport szövetséghez történő csatlakozást, illetve hosszú távon az elektronikus sportnak a Magyar Olimpiai Bizottság által először nem hivatalos, majd természetesen hivatalos olimpiai sportként történő elfogadását.
Milyen tevékenységekkel foglalkozik az esportmilla?
Az esportmilla jelenleg egy mozgalom, a tevékenységi köre nagyon szerteágazó, az összefogásban résztvevők önkéntes munkájára épül. Egy ága a hazai és nemzetközi eSport vonatkozású hírek összegyűjtésén és terjesztésén dolgozik, míg egy másik releváns eSport rendezvények szervezésén munkálkodik, így találkozhattak velünk a gémerek például az áprilisi PlayIT LoL és Dota versenyein. Megint másik ága helyszíni és online tudósításokkal jelentkezik magyar vonatkozású eSport tornákról, de sorainkban tudhatunk LAN szervezőket, videószerkesztőket és játékkutatókat is. A társaság nagyon sokszínű, mindenki olyan formában járul hozzá a közös cél eléréséhez, amilyen módon lehetősége van.
Hány aktív taggal rendelkeztek, hogyan osztjátok el a munkát?
Jelenlegi fő csoportunk közel 100 tagból áll, ahova sikerült összegyűjteni a hazai eSport azon képviselőit akik ugyan más-más területeken (cikkírás, közvetítés, versenyszervezés stb.) tevékenykednek a saját felületükön, most az esportmilla zászlaja alatt egyesülve tudnak tenni a globális célért.
Hogyan lehet hozzátok bekerülni, szükség van-e bármilyen előképzettségre?
Valamilyen szintű eSportban való jártasság azért szükséges, de ahogyan korábban is említettük, sok szálon lehet segíteni a mozgalmat. Így ha valakiben tombol a tenni akarás, nyugodtan írjon Facebook oldalunkra, biztos, hogy megtalálja a helyét a mozgalmon belül. Sokkal inkább számít a szív és a belső motváció, mint a “papír” .
Milyen tartalmakkal találkozhatnak az “eSportbarátok” nálatok?
Amennyire sokszínű maga az esportmilla, annyira szerteágazó a hírfolyamunkban fellelhető tartalom. Jelenleg a legnépszerűbb MOBA játékok (League of Legends, DOTA 2 és a fejlesztés alatt álló Heroes of the Storm) mellett a klasszikus eSportjátéknak mondható FPS-ek (Call of Duty, Counter Strike, Battlefield), az új vonalas háborús játék a Word of Tanks, a hagyományosan kompetitiv RTS vonalon a Starcraft 2, a szerteágazó autós szimulátorok világa és az új kártyajáték a Hearthstone is a vezető témáink között szerepel, de mindemellett foglalkozunk globális eSport vonatkozású hírekkel más gamer témájú tartalmakkal is. Igyekszünk egyre bővíteni a palettát.
Van-e prioritási lista az egyes játékok közt, vagy mindennek megpróbáltok ugyanakkora figyelmet szentelni?
Természetesen vannak népszerűbb és kevésbé népszerűbb játékok, így a velük kapcsolatos hírek mennyisége is változó lehet, azonban a prioritásban egyértelműen a magyar vonatkozású tartalom szerepel. Legyen szó magyar szervezésű bajnokságról, vagy éppen egy nemzetközi versenyen elért komoly eredményről.
Szóba került a tudatos játék. Elmondanátok mit is jelent tudatosan játszani ?
A tudatos játék, ami napjainkra az eSportok egyik elengedhetetlen előfeltétele lett. Sokkal inkább hozzáállást jelent és gondolkodásbeli különbséget a casual játékhoz képest. A casual játékos éppen azzal játszik, amivel kedve tartja, rendszertelenül igazából elsődlegesen nem eredményorientált, a játék élvezete az ami elsődlegesen élteti. A tudatos játékos általában egy vagy csak kis számú játékban próbál meg minél jobb lenni, így folyamatosan elemzi a teljesítményét és megpróbálja megtalálni azokat a pontokat, ahol hibázik és ahol fejlődnie kell. Keresi azokat a versenyeket, ahol megméretheti magát, és tanulhat a jobb játékosoktól. Ha csapatjátékról beszélünk előjön a kommunikáció fejlesztése, csapatban való együttműködés fontossága, de még az is, hogy pontosan mikor és mennyit játszik és azzal milyen eredményt tud elérni. Profibb körökben az önképzésbe beletartozik például a fizikai edzés is a megfelelő mentális kondíció megőrzésének érdekében.
Hol áll ma a magyar eSport az európai átlaghoz képest?
Ezt nagyon sok szempontból meg lehet közelíteni, ha arányaiban nézzük ahhoz képest, hogy kis népességű ország vagyunk rengeteg tehetséges játékosunk van és ezt jól mutatják pl. az ESL ligáiban versenyző magyar játékosok eredményei is. Itt külön kiemelnénk a WiLD Counter Strike: Global Offensive csapatát, az Epsilon Battlefiled 4 squadját (ők csak felerészben magyarok) illetve a magyar Vizicsacsi által megerősített Unicorns of Love League of Legends alakulatát, akiknek sorra dobogós helyezéseket sikerül elérniük a különböző pénzdíjazásos ligákban. Kiugró sikerek tehát vannak, azonban szponzor hiányában sokszor közbeszólnak az anyagi lehetőségek, így egy-egy külföldi LANra, világbajnokságra ki sem jutunk, ami eléggé megnehezíti magát azt, hogy felmérhessük milyen szinten is állunk.
Hogyan lehet felzárkózni a fejlettebb eSport nemzetekhez és változást hozni a magyar eSportban?
Az eSport alapjait kell lefektetnünk, ezért ezekben a körökben szükséges a közös, mindegyik kompetitiv közösség által elfogadott egyetemes versenyszabályzat, amely a nemzetközi szabályok szellemében kerül meghatározásra mindegyik sportágban. Elengedhetetlen a csapatok által elfogadott és betartott etikai szabályzat, ami a meg nem engedett viselkedést ugyanúgy szabályozza, mint a tiltott programhasználatot és bugok kihasználását. Szükséges egy közös adatbázisban gyűjteni a csapatok eredményeit és játékosállományát, mellyel alá lehet támasztani egy többszintű versenystruktúra kialakítását. Mindezekre alapozva többszintű (értsd: amatőr, félprofi, profi) verseny-rendszereket kell létrehozni, amelyben a különböző osztályok között feljutásos alapon lehet előrelépni, de adott esetben lejjebb csúszni is. Emellett tudatosan kell építenünk az esport környezetet is figyelve a szurkolók edukálására és informálására.
Hogy állnak a dologhoz a szponzorok, meg lehet-e ma Magyarországon élni az eSportból?
Egyelőre még nem. Mozgalmunk egyik fő célja egy olyan környezet megteremtése, ahol külföldhöz hasonlóan, a játékosoknak megélhetést biztosíthat az eSport, ezért meg kell mutatni a szponzoroknak, hogy létezik itthon egy számukra releváns gamer tömeg.
Elképzelhetőnek tartjátok-e, hogy a magyar eSport támogatóink száma valaha valóban elérje az egymilliót?
Ez egy nagyon szép álom, egyelőre nyilván szimbolikus maga a szám. Sokkal inkább a nagyszabású tervet és a széles összefogást érzékelteti. Másik részről azt gondoljuk, hogy maga az eSport nemcsak az esportolókról szól, hanem az őket körülölelő társadalmi közegről is, így a családról, a barátokról és a tágabb játékos közösségekről is. Először is le kell rombolnunk a téves képet, ami a videojátékosokról kialakult. Másodsorban edukálni kell az embereket, hogy megértsék a tudatos játék mikéntjét, miközben az eSportra nyitott fiatalok számára megfelelő versenylehetőségeket kell biztosítanunk.
Az interjút ezúton is köszönjük az Esportmilla főszerkesztőinek, Németh "Bejja" Beatrixnek, Bíró "Drang" Balázsnak, Tabajdi "Pene" Péternek, Kis " Bazsowicz" Balázsnak és Tóta "Gabu" Gábornak. Ha többet szeretnétek tudni róluk, kövessétek őket Facebookon.
Facebook: Egymillióan a magyar esportért