Sorozatunk korábbi részei itt olvashatóak:
Mire E3-ig számolok 1. rész - Electronic Arts
Mire E3-ig számolok 2. rész - Ubisoft
Don "Kinect" Mattrick, a testünk mozgását érzékelő kontroller ötletének legfőbb támogatója sikeresen közröhej tárgyává tette tavalyi bemutatkozásakor az Xbox One-t a sports-sports-tv-tv-call of duty kampánnyal. Ezen pedig már az E3-on sem sikerült szépíteni, hiszen hiába mutatott be minden eddiginél több játékot a Microsoft, ha a Sony kétszer annyiról rántotta le a leplet. Aztán az always online szemlélet, és a használt játékok kereskedelmét ellehetetleníteni hivatott aktiválás sem növelte a konzol népszerűségét. Végül, de nem utolsósorban árverseny tekintetében is alulmaradt a PlayStation 4-gyel szemben. Fociban erre szokták azt mondani, hogy innen szép nyerni.
Nem sokkal később kiderült, hogy a Microsoft gerince hajlékony (vagy csak a nyomás volt túl nagy), és a cég egymás után mondott le nagyra törő terveiről próbálva olyan készülékként beállítani az Xbox One-t a novemberi launchig, amelyik játékkonzol némi (jobbára csak az Egyesült Államokban élvezhető) extrával, nem pedig fordítva. A pálfordulás ösztönzőleg hatott ugyan a vásárlók egy részére (és visszavetette a komolyabb játéktechnikai fejlődés lehetőségét), de ahhoz nem volt elég, hogy tartani tudja a lépést a PlayStation 4-gyel eladások tekintetében.
Szégyenkeznie azonban így sem kell a Microsoftnak, hiszen az Xbox 360-ból egy év alatt fogyott ötmillió a premiert követően, míg az XO alig másfél hónap alatt hozott össze hármat. Időarányosan tehát jelentős sikernek tekinthető az új konzol, ám a redmondi vállalatot nem olyan fából faragták, hogy megelégedjen a második hellyel. A negatív sajtó miatt menesztett (hivatalosan önként távozott) Mattrick helyére idén tavasszal azt a Phil Spencert nevezték ki, aki a legtöbbet tette azért, hogy a Microsoft visszaszerezze felelőtlenül elkótyavetyélt bizalmát a játékosok szemében. Ennek érdekében csupán annyit kellett tennie, hogy a magas lóról leszállva egyenlő félként kommunikált a közösséggel.
Előkészítés
Spencer alatt az Xbox divízió - amelyhez minden korábbi pletykával ellentétben ragaszkodik a Microsoft nemrég kinevezett vezére, Satya Nadella - már jóval a Los Angeles-i show előtt egész pályás letámadásba kezdett. Első körben nyilvánosságra hozta a tévés piaccal kapcsolatos terveket, amelyekből minőségi sorozatok, dokumentumfilmek és reality-k születhetnek. A játékosok szempontjából azonban még fontosabb, hogy júniusban piacra dobják az XO Kinect nélküli változatát, ami ugyanannyiba kerül majd, mint egy PlayStation 4. Biztosra vesszük, hogy a hivatalos szeptemberi premiert követően mindkét változatot megtaláljuk majd a hazai üzletekben. Számítottunk egyébiránt erre a bejelentésre, de nem egy hónappal az E3 előtt, amelyre másfél órás műsorral készül Spencer csapata.
'Allo 'Allo!
Szinte biztos, hogy ezt a 90 percet az Xbox meghatározó játéka, minden idők második legnagyobb példányszámban eladott FPS-szériája, azaz a Halo koronázza meg. Még idén ősszel bemutatkozik Sir Ridley Scott kapcsolódó digitális projektje, amiről még mindig nem derült ki, hogy pontosan mit is takar a meghatározás. Talán majd most. Felvezethetné például az első Halo 5: Guardians trailert. (A tavalyi nem számít, az csupán egy rendermozi volt.)
Amennyiben pedig igaznak bizonyul a pletyka, megcsodálhatjuk, hogyan futnak a Master Chief főszereplésével készült epizódok (Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3, Halo 4) Xbox One-on.
Akit elkapott a fogaskerék
Maradva az adrenalinpumpáló lövöldözésnél félelemmel vegyes kíváncsisággal várjuk a vancouveri Black Tusk Unreal Engine 4-re ültetett Gears of Warját. Félő, hogy legfeljebb egy rövidke teasert kapunk belőle, mint a stúdió tavaly megszellőztetett, cím nélkül álló projektjéből. Megjegyzem, azóta se hallottunk felőle semmit, vélhetően előkelőbb helyet foglal el a prioritási listán a már bejáratott franchise, mint egy új IP.
Benzingőz
A régóta pletykált Forza Horizon 2-vel sem várta meg az E3-as konferenciát a Microsoft, hanem már tegnap lerántotta róla a leplet. Ráadásul egy frappáns húzással sikerült mind az XO, mind az X360 tulajdonosokat elégedetté tennie, ugyanis két csapat két különböző motorral dolgozik az egyes változatokon. Xbox One-ra a Forza 5 motorját (1080p, Driveatar) felhasználva a Playground Games készíti a Forza Horizon 2-t, míg az Xbox 360-as kiadásért a Sumo Digital fele. Utóbbi a Forza Horizon motorjára épül, ami annak ellenére is korrekt látványt ígér, hogy a konzol idén lesz 9 éves.
Nyugi, van még időnk
A tavalyi kínálatból magasan a Remedy Quantum Breakje volt a legizgalmasabb, már ami a Microsoft exkluzívjait illeti. Az élőszereplős sorozatok és a videojáték összeházasításával kísérletező TPS megjelenését jövőre halasztották, és a finn stúdiót igazgató Sam Lake a Gamescomra ígéri az első gameplay trailert, ezért ha fel is bukkan majd a QB az E3-on, legfeljebb egy ugyanolyan videót láthatunk belőle, mint tavaly.
Le kéne jönni a szerről
Nem kis meglepetést okozott a Sony-közeli Insomniac, amikor tavaly a Microsoft blokkjában mutatta be vadonatúj játékát. Hamar kiderült, hogy a szerkesztőségben Fanta-reklámnak becézett Sunset Overdrive kizárólag Xbox One-ra érkezik. Azóta eltelt egy év, a közelmúltban kaptunk egy kazalnyi gameplay videót, és most már tudjuk, hogy egy olyan játékon ügyködnek a srácok, amelyben már csak a frenetikus újjáéledések miatt sem baj, ha beadjuk a kulcsot.
A megjelenése még idén várható, és eléggé előrehaladott állapotban van a játék ahhoz, hogy az E3-on akár ki is lehessen próbálni.
Hadd meséljek valamit
Most derül majd ki, hogy mire megy a Lionhead Molyneux nélkül. Egyelőre klasszikus Fable helyett a Microsoft Evolve-ját (4 + 1 fős, egyszerre kooperatív és kompetitív) várhatjuk az angoloktól. A Fable Legends a maga előre megtervezett kasztjaival, online fókuszú (ettől függetlenül offline és egyedül is játszható) játékmenetével ugyanakkora eséllyel bukhat orra a saját lábában elbotolva, mint amekkora sanszunk van arra, hogy valami jó süljön ki a dologból. Mindenesetre az első Unreal Engine 4-es képek meggyőzőek.
Kivételesen a PC-seknek is lehullik néhány morzsa a Microsoft asztaláról, hiszen már javában készül a Fable Anniversary átirata.
Sziporka
Már javában zajlik a Kinectet és a SmartGlasst is támogató, PC-n, illetve Xbox konzolokon elérhető Project Spark bétája, amivel saját játékokat hozhatunk létre, hogy aztán tetszés szerint másokkal is megosszuk munkánk gyümölcsét.
Ha a Sonynak összejött a LittleBigPlanettel, miért ne sikerülne ugyanez a Microsoftnak?
Mi jöhet még?
Kíváncsian várjuk, hogy mihez kezd majd Suehiro Hidetaka most, hogy a Kinect többé nem szériatartozék. Vajon áttervezi az eredetileg gesztusokkal és hangparancsokkal irányított D4 (Dark Dreams Don't Die) című thrillerét?
Egyelőre csupán pletyka, de felbukkanhat egy új Phanton Dust a Panzer Dragoon sorozat atyjától. Futatsugi Yukio egyébként is közel áll a Microsofthoz a kinectes Crimson Dragon óta.
Ugyanígy várunk valamit a Rare-től, lévén Phil Spencer szerint a stúdió maga választhatja meg, hogy milyen projekttel kíván foglalkozni, és senki sem kényszeríti arra, hogy Kinect-játékokat fejlesszen az idők végezetéig. Felőlünk nyugodtan jöhetne még Perfect Dark, Banjo-Kazooie, Viva Pinata, de akár egy új IP-nak is szorítanánk helyet a polcon.
Továbbá az sem elképzelhetetlen, hogy végre kiderül, melyik ismert és kedvelt AAA-kategóriás RTS munkálataihoz toboroz fejlesztőket a Microsoft. Az Age of Empires, esetleg a nemrég megvásárolt Rise of Nations lenne kézenfekvő, de nem szabad kizárnunk a Halo Wars folytatását sem.
Bizton számíthatunk viszont ezúttal is az indie-k jelenlétére, még ha nem is akkora számban, mint a Sony konferenciáján. Példának okáért a permadeath-szel súlyosbított felülnézetes Below kalandjáték már tavaly is érdekesnek tűnt.
Végül, de nem utolsósorban érdemes felidézni Phil Spencer ígéreteit, amelyekben szó esik olyan JRPG-ről, amit még a Tokyo Game Show előtt szemügyre vehetünk, folytatásokról, valamint új IP-kről is.
Ti milyen bejelentést vártok leginkább a Microsofttól?