Kisebb show, kevesebb látványosság, kevesebb pénz... Arról vitatkoztunk nemrég a GameStar tévé egyik adásában (amelyet talán még csak most fogtok látni...), hogy jó-e, vagy rossz, hogy az E3 idén sokkal kisebb és szakmaibb lett? Sok érvet hozott fel mindenki, konszenzus természetesen nem született, hiszen akkor még nem láttuk az idei show-t. Most, a kiállítás után már nyilvánvalóvá vált, hogy a megszorításoknak nem az volt az oka, hogy a szervezők szeme előtt a szakmaiság lebegett, hanem egyszerű pénzkérdés volt: a kiállítók nem kívántak annyi pénzt költeni rá, mint eddig.
„Feljebb hozták" a felhozatalt?
Persze ez nem feltétlen baj, feltéve, ha a kínálat most is épp oly kecsegtető, mint eddig. Az idei E3-ra összességében az a jellemző, hogy igen sok cím került bemutatásra, viszont nagyon kevés volt a friss bejelentés, az újdonság, amelyről már ne tudtunk volna korábban is. Igaz, egyre inkább változik az ipar, hatalmas meglepetéseket már nehéz produkálni (tegye a szívére a kezét, akit „meglepett" a Blizzard nagy csinnadrattával elővezetett Starcraft II-je...), de azért mégis megszoktuk már, hogy speciális újdonságokkal halmoznak el minket az E3-on és ez most idén nem nagyon jellemezte a kiállítást. PC-n talán egyetlen olyan címet sem tudnék mondani, amelyet tényleg nagy név lenne, és most hallottam volna róla először, de konzolon is leginkább a Hiranobu Sakaguchi-féle legújabb szerepjáték, az Xbox 360-as Lost Odyssey és a PS3-as Killzone 2 volt az igazi meglepi.
PC, te édes?
Minden évben változik egy kicsit, hogy kedvenc személyi számítógépünket mennyire szeretik új címekkel bombázni a cégek. Az idei év E3-a bizonyos játéktípusok kedvelőinek kellemes meglepetés lesz, mások viszont kicsit mintha hoppon maradtak volna. Kellemes meglepetés, hogy az olyan konzolos akciójáték címek, mint a Gears of War, a Stranglehold, vagy a Devil May Cry 4 PC-re is elkészülnek és az akciójátékosok szívét biztos megmelengette, hogy a show-n is láthattuk őket. Ugyanakkor említésre méltó PC-s FPS-t nem nagyon láthattunk a show-n a Crysis-en kívül: vajon megijedtek a kiadók a Crysis várható sikere miatt? Nem túl nagy a választék RTS fronton sem, igaz, nagyon erős címekről van szó: Starcraft II, Halo Wars, World in Conflict és kb. ennyi. A korábbi nagy nyugat és kelet-európai lelkesedés mintha alábbhagyott volna ennél a műfajnál, legalábbis a kiállítás ezt mutatta. Még sivárabb a felhozatal a PC-s szerepjátékok terén: van egy nagy nevünk, a Fallout 3, aztán kész. Nemcsak a BioWare-féle most hihetetlen régóta készülő Dragon Age-ről nem hallani semmit, hanem más cégek sem dolgoznak újabb single RPG-ken, vagy legalábbis nem hallani róluk.Az MMORPG elnyom mindent, gondolhatnánk, de érdekes módon nem nagyon erőltették idén a „közösségi szerepjátékokat" sem az E3-on. Új bejelentést ebben a műfajban nem is hallottunk - úgy látszik, mindenki a Warhammer Online-t, vagy talán az Age of Conant és a Huxley-t várja, de azokból sem láthattunk új képsorokat...
A Jó a Rossz és Csúf
Mindenki döntse el magában, hogy a híres westernfilm hőseinek melyik konzolt gyártó céget helyettesíti be, de az biztos, hogy az idei E3-on hihetetlen brutalitással szapulta egymást a három cég. Mindhárman egy külön egyórás előadás keretében próbálták a másik kettőt a sárba taposni, amely során a legújabb címek bemutatása mellet a cég egyik „prófétája" nyomta a hit gyülekezetesek stílusához hasonló agresszivitással a rizsát. Hogy melyik konzol lesz végül a legerősebb, és melyik marad hosszú távon is talpon, azt úgyis a vevők fogják eldönteni, most maximum csak találgathatunk erről. A játékcímek felhozatalában mindesetre az Xbox 360 és a PS3 leendő felhozatala egyaránt kecsegetőnek tűnik, viszont Nintendo Wii-re meglepően kevés érdekes címet mutattak be és amikor Shigaru Myamoto a legújabb Zelda helyett valami fitness programmal büszkélkedik a Nintendo műsorának keretében, akkor szerintem a játékokra éhes Wii tulajok kicsit összehúzzák a szemöldöküket... Lesz persze gamepad pisztoly, meg Umbrella Chronicles (Resident Evil) is hozzá, no és a Metroid is megjelenik majd valamikor, de ez valahogy kevés az üdvösséghez...
Innováció, vagy same shit?
Döbbenetes újdonságokkal kecsegtető játékokkal bizony nem találkoztunk idén sem. A valamikor a közeljövőben megjelenő legeredetibb játék a Spore, az már csak az én pechem, hogy ez speciel engem nem mozgat meg... Szerencsére lesz azért Bioshockunk is, az már sokkal inkább izgatja a fantáziámat.A fejlesztők és kiadók azért inkább jól előre kitaposott ösvényen járnak, inkább biztos bevételforrásra, mint forradalmi újításokat tartalmazó játékokra bazíroznak... Az idei E3 sok szempontból látványos, eléggé konzolorientált és kicsit talán lapos felhozatala is ezt mutatja.