A tavalyi E3-on elég durva gameplay videóval mutatkozott be a Days Gone, ami kicsit olyan, mintha a Sons of Anarchy-t vegyítenéd a The Last of Us világával, az egészet bedobnád egy hatalmas nyílt világba és maximumra tekernéd a zombi-o-métert.
Az idei konferencián egészen más oldalát ismertük meg a játéknak, ahol inkább a lopakodás dominált. A néhány perces gameplay önmagában is elég meggyőző volt, de a Sony-nak ez természetesen nem volt elég, így a helyszínen olyan extrákat is bevetettek, mint a fejjel lefelé belógatott, elsőre műanyag bábunak hitt emberek, akik szintén elkezdtek rángatózni, amikor a videóban Deacont meglepték a zombik, ezzel frászt hozva az első sorokban ülőkre. Azon kevés szerencsés közé tartozom, akinek a játék fejlesztői zárt ajtók mögött közvetlen közelről is megmutatták ugyanezt a részt a játékból, de egészen más oldalról megközelítve a feladatot.
Barát vagy ellenség?
Ez az a kérdés, amit nem kell majd feltenni játék közben, itt ugyanis minden meg akar minket ölni. Két évvel járunk a világégés után, amikor is az amerikai vadont banditák uralják, és ahol nem ők, ott a zombik (pontosabban freakerek) hordái pusztítanak. Egyelőre nem árulhattak el túl sokat a fejlesztők a vírus terjedéséről, de az biztos, hogy nem élőhalottakról van szó, ezek a lények nagyon is élnek. A vírus az állatvilágot is képes megfertőzni, így ha egy medve önmagában nem lenne elég félelmetes, itt veszett medvék (is) vadásznak majd ránk az erdőben. A farkasokat csak runnereknek hívják a fejlesztők, ezek átváltozott formái ugyanis képesek utolérni minket akkor is, ha motorral próbálunk menekülni.
Babettával járok
Ha valamit Deacon sosem hagyna hátra, az szeretett motorja, ami jóban rosszban vele volt eddig, és vele lesz ezután is. Ezzel megyünk majd szinte mindenhová, figyelnünk kell azonban arra, hogy mindig tele legyen a tank, mert ha lerohadunk a semmi közepén, az nagyon fog fájni. Persze az üzemanyag mennyiségétől függetlenül is lerobbanhatunk, ilyenkor roncsok segítségével szerelhetjük meg a járgányt, amit egyébként majd fejleszthetünk is. Hogy lesznek-e másmilyen járművek is a végleges verzióban, arról egyelőre hallgattak a fejlesztők, de gyanítom, hogy azért ezt-azt elvihetünk majd egy körre.
Nagy a Days Gozne állatkertje
A fejlesztők egy hatalmas nyílt világot ígérnek, ahol az időjárás és a napszakok is dinamikusan változnak majd. Ezek természetesen hatással lesznek a játékmenetre, a havas úton például egész máshogy viselkedik majd a motor, mint a száraz aszfalton, de a susnyásban is könnyebb lesz elbújni az őrszemek elől, ha már lement a nap. Természetesen a freakerek sem maradnak ki a szórásból, bizonyos esetekben ők is nagyobb hordákban járnak, sőt, erősebbek is lesznek, de az egyelőre nem derült ki, hogy pontosan mikor, de azt gyanítom, hogy az éjszaka lesz a parább. Emellett rengeteg véletlenszerű esemény is vár majd ránk. Nincsenek scriptelt események, teljesen random, hogy merre jár éppen a horda, mikor ugrik elénk egy medve, vagy épp mikor feszítenek ki egy kötelet elénk a banditák, ami könnyen az életünkbe is kerülhet.
Csináld magad világvége
A játékban fontos szerepet játszik majd a craftolás, a már említett motor-fejlesztések mellett ugyanis akár fegyvereket, bombákat és egyéb dolgokat is összerakhatunk ügyes MacGyver módjára. Ez nagyon hasonlít a The Last of Usban is használt rendszerhez, egyszerűen csak kiválasztjuk a weapon wheelen a szükséges tárgyat (a nekünk mutatott demóban ez egy Molotov-koktél volt), és ha megvan hozzá minden alapanyag, akkor pár másodperc múlva már a rendelkezésünkre is áll a cucc. A lootolás automatikusnak tűnt, nem kell majd minden levágott fülért lehajolnunk, de fegyvereket értelemszerűen felkaphatunk, hogy azokkal aprítsuk az ellent.
Amiről nem beszélünk
Kicsit elkerekedett a fejlesztők szeme, amikor a jobb felső sarokban olykor felvillanó százalék láttán rákérdeztem a fejlődési rendszerre, mert hogy erről még nagyon nem lenne szabad beszélniük, de annyi biztos, hogy lesz, és különböző képességet és egyéb bónuszokat oldhatunk fel vele. Nem lennék meglepve, ha különböző irányokba fejleszthetnénk a karakterünket, így mindenki eldönthetné, hogy a lopakodást vagy a tűzharcot preferálja-e. Egyelőre az is kérdéses, hogy pontosan mekkora a világ, de minden bizonnyal bőven lesz mit felfedezni benne. A freaker hordák méretét illetően sem bocsátkoztak részletekbe a fejlesztők, de amit tavaly mutattak, az továbbra is áll, vagyis egyszerre több száz freakert is képes lesz kezelni a játék, ami azért lássuk be, elég durva.
A Days Gone elképesztően jól néz ki és a játékmenet is kifejezetten izgalmasnak tűnik. A dinamikusan változó világ és a rengeteg lehetőség miatt garantált, hogy minden végigjátszás egészen más lesz (nálunk például a freaker horda beszabadítása helyett fegyverrel takarították ki a tábort), és mindenki a saját stílusának megfelelően fedezheti fel a világot. Munka még biztosan van vele, a demó elején ugyanis elég gyakran esett be 30 alá az fps, amikor a hóesésben motorozást mutatták, és minden bizonnyal PS4 Prón futott a cucc, de a Sony exkluzív címei általában nem küzdenek technikai problémákkal, így ezeket biztosan kijavítják a megjelenésre. Abban biztosak lehetünk, hogy ezt és a The Last of Ust nem adják majd ki ugyanabban a negyedévben (még akkor se, ha mindkettő nagyon másként "zombis"), így a Days Gone-ra leghamarabb 2018 végén vagy 2019 elején számíthatunk. De nagyon messze van az még.