A tavalyival ellentétben most több szempontból is izgalmasnak ígérkezett az E3, hiszen miközben mazur a szinte még teljesen üres helyszínt fotózta, addig aDaM és EndreMan Frankfurtban ragadtak.
Másrészt pedig a kollégák kálváriájánál is nagyobb horderejű dolognak számított, hogy a Nintendo peremre szorulásával miként is megy ölre egymással a Sony és a Microsoft. Jó esély volt rá, hogy itt dőljön el végleg, milyen új konzol kerüljön a karácsonyfa alá, PlayStation 4, vagy Xbox One.
Microsoft - nem csak TV
A sort a Microsoft Spotlight nyitotta magyar idő szerint 18:30-kor mégpedig kapásból a hajdanán Sony-exkluzív MGS-széria legújabb epizódjával. A színpadra felfáradó, és az angollal élet-halál harcot vívó Kojima az élő bizonyíték arra, hogy a nyitott világú Metal Gear Solid: The Phantom Pain is felkerült az Xbox One játékok listájára. Mielőtt azonban további címeket ismerhettünk volna meg, néhány percet áldoztak még az Xbox 360-ra is. Lesz egy újabb, jobb, a mostaninál nem drágább kiadás, kukában landolnak a Microsoft pontok, ajándék játékokat kapnak a Gold előfizetők, és számukra ingyenesen játszható lesz a World of Tanks, valamint az elkövetkező években játékok százai érkeznek rá. Mindenki örül, mindenki elégedett?
Az új konzolhoz visszatérve megtudhattuk, hogy tulajdonosai nem kell majd lemondjanak az olyan ígéretes multiplatform címek élvezetéről, mint a The Witcher 3: Wild Hunt, vagy az időlegesen exkluzív DLC-vel villogó Battlefield 4. És miközben a Microsoft nem feledkezik meg az indie csapatokról (pl.: Minecraft, Below), az eddigiekhez képest tisztességes mennyiségű exkluzív címről rántotta le a leplet. Ezek egy része saját fejlesztés (Forza Motorsport 5, Halo, egy ismeretlen játék a Black Tusk stúdiótól, Project Spark, Killer Instinct), vagy régebben fennálló partneri kapcsolat (Quantum Break, Ryse: Son of Rome), esetleg újonnan létrejött hosszú távú együttműködés gyümölcse (Sunset OverDrive, D4), netán kilóra megvett kizárólagosság (Dead Rising 3), esetleg csak konzolexkluzivitás (Titanfall).
Ezek közül többnek is sikerült kellemes meglepetést okoznia, hiszen megtudtuk, hogy nem Kinect-függő a Ryse, a lehetőségek játéka a Project Spark, nem CoD-utánzat a Titanfall, döbbenetes, hogy milyen aprólékosan kidolgozott a Quantum Break, és Pacának még a Sunset OverDrive is tetszett, de ezt betudhatjuk a bolondsággal együtt járó fiatalságának.
Természetesen kiderült az Xbox One ára is, ami első látásra borsosnak tűnik, de találkoztam már ennél drágább okostelefonnal is. Sőt, már most a nyakamat tenném rá, hogy a Sony válaszlépésének ismeretében egy olcsóbb változatot is piacra dob majd az MS, mégpedig az árat felhajtó Kinect nélkül. Talán már idén karácsonykor.
A májusi Xbox One bejelentéshez képest javult a helyzet, most már nem csak set-top-boxként tekintünk a konzolra.
Electronic Arts - Biztonsági játékos
Másfél órával azután, hogy a Microsoft elhagyta a színpadot következett az Electronic Arts Spotlight 11 játékkal, amelyek kivétel nélkül a cég két új motorjának valamelyikére épültek. Nincs többé licencelt Unreal Engine, CryEngine, vagy bármi más. Mostantól csak és kizárólag a Frosbite 3, vagy az Ignite lehet az EA stúdióiban készülő játékok alapja. Ez kétségtelenül rossz hír az Windows XP operációs rendszerhez körmük szakadtáig ragaszkodó felhasználók számára, de most már ők is beláthatják, hogy ideje váltani, gépet fejleszteni, vagy konzolt vásárolni. Feltéve persze, ha érdeklik őket az új játékok.
Ezen a téren nem kockáztatott a kiadó, csupa jól bejáratott franchise folytatását mutatta meg a most először látott Battlefield 4 multiplayer módjától kezdve a kihagyhatatlan sportjátékokon (FIFA 14, NBA Live 14, Madden NFL 25, UFC), az egy- és többjátékos módok közötti határvonal eltörlésén szorgoskodó Need for Speed: Rivals epizódig bezárólag. Nyilván nem maradhatott ki a Respawn első játéka, a Titanfall sem, annak ellenére, hogy már a Microsoft konferencián is megjelent. Még több mint egy évnyi fejlesztés van hátra az open world Dragon Age 3: Inquisition megjelenéséig, miközben a szintén Frostbite motorra húzott Plants vs. Zombies: Garden Warfare (apró pofon az Activision orcájára) már idén napvilágot láthat.
A legnagyobb tapsvihart és ujjongást azonban nem a BioWare szerepjátékának végén megjelent Morrigan, és még csak nem is a legvégére tartogatott Mirror's Edge 2 (Pacával azonnal hívtuk egymást) váltotta ki, hanem az a pár másodperc, amivel hivatalosan is megerősítették, hogy a DICE fejlesztésében érkezik az új Star Wars: Battlefront.
Ubisoft - Már megint ellopta a show-t
A tavalyi E3 sztárja vitathatatlanul a Ubisoft-féle Watch Dogs volt. Amikor ugyanis megjelent a színen, bármibe fogadni mertünk volna, hogy valamilyen next-gen konzolon futott a cucc. Most már nem ütött akkorát, noha kétségtelenül várólistás darabról van szó. Ahogy szépen vezették fel a franciák a játékaikat, egyre inkább úgy éreztem magam, mintha visszautaztam volna két órát az időben, és újra az EA prezentációját bámulnám, csak épp most más a játékok címe.
Pedig nem csalt a szemem, a Ubisoft Spotlight előtt ülve ütötte el az éjfele az óra. Sorozatok folytatásai érkeznek egymás után: Splinter Cell: Blacklist, Assassin's Creed IV: Black Flag, Rayman Legends, Trials: Fusion, Just Dance 2014, Rocksmith 2014. Alig-alig szakítja meg ezeket valami új és eredeti ötlet, mint például a free2play Mighty Quest for Epic Loot, vagy épp a Driver fejlesztőitől származó autóversenyzés (The Crew) és a THQ romjai alól kimenekített South Park: The Stick of Truth.
A csattanó, az unalomból felrázó elemi erejű pofon a végére maradt. Igaz ugyan, hogy ehhez is a híres szerző milliókért megvásárolt nevét használja a kiadó, de a Tom Clancy's: The Division áll az E3 eddig látott összes játéka közül a leginkább ahhoz, amire ráaggatnám a next-gen jelzőt. Watch Dogs szintű grafika egy open world RPG-ben, ami a nem túl távoli jövőben játszódik? Akarom, most!
Sony - egy kis TV a játékok mellé
A legvégére maradt a hajnali háromra kiírt Sony Spotlight. Vérben forgó szemekkel, és egyre lankadó kíváncsisággal vártam, hogy vajh' mit vonultat fel a komoly nehézségekkel küzdő Japán óriás a Microsoft arzenáljával szemben. Természetesen itt is elhangzott, hogy mind a PS Vita, mind a PlayStation 3 támogatása folytatódik a jövőben, számtalan új játék érkezik rájuk. Utóbbira mindjárt a héten a The Last of Us, majd még idén a Beyond: Two Souls. Meggyőző érvek, pláne, hogy az új konzolok megjelenésével a régiek ára lejjebb fog menni. Láthattunk Destiny gameplay videót is (a Halo-jellegzetességeket fel lehetett ismerni, és megerősítést nyert, hogy a Bungie továbbra sem tud lélegzetelállító látványra képes motort írni), majd néhány percig a frászt hozták a közönségre azzal, hogy a tévézésre és a zenehallgatásra terelődött a szó.
Végül megkegyelmeztek rajtunk, és ismét a játékok kerültek előtérbe. Most ugorjunk át a PlayStation 4 bejelentés alatt látott címeken, sokkal izgalmasabb, hogy olyan exkluzívak érkeznek, mint a vérfarkasos The Order: 1886 a God of War fejlesztőitől, a The Dark Sorcerer techdemó a Quantic Dreamtől. Final Fantasy XV címmel érkezik végül a Final Fantasy Versus XIII, és új Kingdom Hearts is lesz (tudjátok, minden idők talán legjobb olyan sorozata, amiben Disney figurák szerepelnek). Megtudtuk azt is, hogy a Diablo III marad egyelőre a Sony tornácán, és felkéredzkedett mellé a The Elder Scrolls Online is.
Exkluzív címek számában bizony felülmúlja a PlayStation 4 az Xbox One kínálatát, a várható minőség kérdését pedig nem érdemes egymással szembe állítani, mert csak az ízlések különbözőségéről szóló meddő vita kialakulásához vezetne. Ennél jóval nagyobb jelentőséggel bír, hogy a PlayStation 4 árajelen állás szerint 100 euróval alacsonyabb, mint riválisáé, ráadásul nem igényel állandó online kapcsolatot, és a Sony semmilyen módon nem tervezi a használt játékok kereskedelmét korlátozni. Havidíjat kell viszont kicsengetni a PlayStation Plus fiók átköltöztetése miatt, továbbá a elérkezett a fizetős multiplayer korszaka is.
Szeretnéd megnézni a konferenciák felvételeit? Kattints ide!