Sokan sokféleképp képzeljük el, milyen egy jó összejövetel. Vannak, akik inkább beszélgetni és italozni szeretnek, mások táncolni akarnak, vagy épp grillezni, a szabadban lenni vagy bent, a kellemes hőmérsékletű szobában lazulni, és akadnak olyanok is, akik nem vetik meg a jófajta partijátékokat. Ezekből sokféle készült, és talán meglepő, mennyire kevésnek központi eleme az alkoholfogyasztás - nagyon sok van, ami 18 éven felüliekkel és aluliakkal egyaránt élvezhető.
Nincs semmi baj az Activityvel, ahogy az Imagine-nel vagy a Cards Against Humanityvel sem, de rengeteg érdekes partijáték jelent meg a közelmúltban, amiknek érdemes lehet adni egy esélyt, ha már unjátok a klasszikusokat, vagy csak kipróbálnátok valami újat. Megnéztünk most hatot, és elmondjuk, nekünk hogy tetszettek.
Pont a közepébe
Játékosszám: 2-12
Korhatár: 12+
Hossz: 15 perc
Újrajátszhatóság: 3/5
A Pont a közepébe apró dobozában kártyákat találunk: a 158 feladványlap egyik oldalán egy kérdés szerepel, a másik oldalán pedig az ezen kérdést megválaszoló szám. A játékosok ketten két, három fő felett pedig három, nem feltétlenül egyenlő méretű csapatra oszlanak, és kapnak fejenként 6 kérdéskártyát, amiket maguk elé tesznek az asztalra. Középre az 50-es szám kerül, ez a kezdő célszám.
Csapattagjaikkal konzultálva ki kell választaniuk egy kérdést, amelynek válasza szerintük a legközelebb áll a célszámhoz - nagyjából lehet sejteni, hogy hány cm magas volt Yoda vagy hány évesen halt meg Voldemort, de valószínűleg nagyon kevesen tudják erre a biztos választ. Az a csapat, amelyik a legrosszabbul tippelt (a legnagyobb a különbség az általuk benyújtott kérdés válasza és a célszám között), húz egy új lapot, a többiek pedig eldobják a felhasználtat, így náluk eggyel kevesebb marad. A cél elsőként megszabadulni minden kérdéskártyától; pörgős, 15 perc alatt megvan egy menet. Érdemes nagyobb kihagyásokkal, más társaságokkal játszani - lassan fogy a 158 lap, de újrajátszásnál a válaszok egy részét már tudni fogjuk.
Bal Jobb Dilemma
Játékosszám: 3-6
Korhatár: 18+
Hossz: 30 perc
Újrajátszhatóság: 4/5
Elsőre ártalmatlannak tűnhet a Bal Jobb Dilemma, de ha megnézünk egy-két kártyát a 100 kétoldalas lap közül, hamar rájöhetünk, hogy ez tényleg felnőtteknek szól, a 18+-os jelölés a dobozán nem csak túlzott óvatosságból került rá. A játék kezdetén hat kártyából építünk egy hegyet, minden kártyán két lehetőség található, két eltérő útvonal felé lehet továbbhaladni. A játékosoknak azt kell kitalálnia, a soron lévő illető (ő a "síelő") döntései következtében melyik hüttébe érkezne, inkább telefon nélkül bírná-e, vagy inkább WC-papír nélkül egy életen át, egy robottal vagy egy földönkívülivel barátkozna-e szívesebben, a fogorvosával vagy a legfrissebb exével maradna-e egy szigeten.
Mindenki titokban bejelölheti a tárcsáján, ő mit gondol, aztán a csúcsról leereszkedve megvitathatják a lehetőségeket, azt, hogy miért gondolják egyik-másik választási lehetőséget a síelőre illőnek. Végül a síelő is felfedi, ő mit választott, aztán jön a következő kör új dilemmákkal, új síelővel, míg mindenki sorra nem került. Beszélgetős játék, de elsősorban összeszokott baráti társaságoknak - ismerkedés közben azért még lehet belőle sértődés.
Fiesta de los Muertos
Játékosszám: 4-8
Korhatár: 12+
Hossz: 15 perc
Újrajátszhatóság: 4/5
Sajátos hangulatú játék a Fiesta de los Muertos, amiben a főszerepet a halottak kapják. A játékosok mindegyike húz egy nevet, ami egy már elhunyt személyhez, karakterhez tartozik, majd leírja koponyatáblájára azt a szót, ami eszébe jut róla. (Ha nem tudja, ki volt a hozzá rendelt személy, húzhat újat nyugodtan.) A tábláját továbbadja a mellette ülőnek, és a következő játékos már a leírt szó alapján próbál asszociálni, letörli azt, és felír egy újat, ami eszébe jut. Összesen négy szó fordul meg egy táblán egy körben, ezt követően pedig mindenki az asztalra helyezi a tábláját, beadja lefordítva a karaktere nevét tartalmazó lapot, amit valaki összekever annyi kártyával, hogy összesen nyolc név legyen végül a koponyatáblák alatt.
A játékosok feladata ezt követően kitalálni, melyik szó melyik karakterhez kapcsolódhat - 8 főnél kevesebb játékos esetén ez extra trükkös. Mindenki felírja, mit gondol, melyik koponyatábla kihez tartozhat, és a cél, hogy a lehető legtöbben tippeljenek helyesen. Minden "megnyugodott" karakter (akit legfeljebb csak egy játékos nem talált ki) pontot ér. Később bonyolíthatjuk a játékmenetet mindenféle korlátozásokkal, amikben a korlátozáskártyák segítenek: például csak tárgyat lehet írni, tilos az E betű megjelenése, vagy minden szónak K-val kell kezdődnie. 120 karakterkártya található a csomagban, de bármikor bővíthetjük újabbakkal, és nagyon kicsi az esélye annak, hogy minden újrajátszásnál ugyanazok az utalások jelenjenek meg, ezáltal pedig túl könnyűvé váljon a játék egy idő után.
Jó tudni!
Játékosszám: 4-8
Korhatár: 8+
Hossz: 30 perc
Újrajátszhatóság: 4/5
Annyira jónak ítélte az egyik legfontosabb társasjátékos díj, a Spiel des Jahres 2023 zsűrije a Jó tudni!-t, hogy a Dorfromantikkal és a Következő megálló: Londonnal együtt beszavazta a top 3-ba az Év játéka kategóriában. Vitatható, hogy ez-e a közelmúlt legkiemelkedőbb partijátéka, de azt, hogy nagyon szórakoztató, kár lenne kétségbe vonni. A Jó tudni! egy ismerkedésre is alkalmas, de inkább összeszokott baráti társaságoknak szóló partijáték, amiben minden körben felteszünk egy kérdést a 195 kártya valamelyikéről, majd mindenki egy számmal válaszol erre, amit felír a színes, műanyag táblájára a dobozban található filcek egyikével.
Ezt követően lefordítva az asztalra rakják nyilaikat a kezdőjátékossal kezdve, és sorban mindenki a lent lévőkhöz csatlakoztatja a sajátját, így kialakul egy sorrend. A cél megpróbálni a számokat emelkedő sorba tenni, megtippelve, ki mit válaszolhatott. Ha mindenki kész, kezdődhet a felfedés lentről felfelé, és ha valamely szám hibás helyen áll, azt el kell távolítani. A csapat annyi pontot kap, ahány nyilat helyesen tett le. A végén, nyolc kör (nyolc kérdés) után jöhet a pontozás, de a végtelenségig lehet játszani, ha nagyon belelendülünk. A 195 kártya elegendő kérdést kínál, és akkor is nagyon sokára fogunk kifogyni a témából, ha mindig ugyanazokkal játsszuk.
Firkafutam
Játékosszám: 3-7
Korhatár: 10+
Hossz: 20 perc
Újrajátszhatóság: 5/5
Rajzolgatós partijátékból van már néhány egészen ismert, de a Firkafutam csavar egyet a dolgokon. A valami fura oknál fogva max hét főnek szánt, de egyébként további letörölhető táblák és filcek megléte esetén többen is játszható játékban a feladat minél gyorsabban megrajzolni az adott kör feladványát úgy, hogy az aztán felismerhető legyen. Ha túl gyorsak akarunk lenni, lehet, hogy a kitaláló nem tudja megmondani, mit próbáltunk volna ábrázolni, ha meg túl alaposak, valaki más beelőzhet. Annak a játékosnak, aki először végez, meg kell ragadnia az asztal közepén lévő fahengert, aki pedig másodiknak, annak addig kell dobálnia egy hatoldalú kockával, amíg ki nem dobja az ennek egyetlen oldalán látható STOP szimbólumot.
Ha ez megvan, a kör véget ér, a kitaláló az első játékossal indulva megpróbálhatja megtippelni, mit kellett volna lerajzolni. Ha sikerül, mind a rajzoló, mind a kitaláló kap egy pontot, és a játék megy tovább, de ha nem, a második rajzoló jöhet, és ha még akkor sincs meg, a többiek egyszerre mutatják meg alkotásaikat, és vagy mindenkinek jár a pont közülük, vagy senkinek. Játékosonként két kártyát kell az adott játszma paklijába keverni (3-4 játékosnál összesen 12-t), egy játék addig tart, amíg mindez el nem fogy. Összesen 490 feladványt találhatunk, amivel biztosan kitartunk egy darabig, de a játékmenet engedi, hogy ugyanazokat többször is megpróbáljuk, eltérő alkalmakkor.
Kulcskérdés
Játékosszám: 3-8
Korhatár: 10+
Hossz: 30 perc
Újrajátszhatóság: 5/5
Lehetett volna egyszerű feladványkitalálós játék a Kulcskérdés, de tervezői úgy döntöttek, bonyolítják egy kicsit - és ennek nagyon örülünk. A játékosok mindegyikéhez tartozik egy személyazonosság, egy ismert személy szerepét öltik magukra, de nem színészi képességeikre lesz szükségük ahhoz, hogy rávezessék a többieket kilétükre. A játékostábla mellett nyolc személy neve szerepel, és ezek véletlenszerűen rendelődnek hozzá a játékosokhoz. Mindenki kap továbbá tíz darab kétoldalas, oldalanként két-két szimbólumot tartalmazó képkártyát, ezekből egy körben hármat használhat arra, hogy utaljon a rá osztott karakterre - vagy arra, hogy mi jellemző rá, vagy arra, hogy mi egyáltalán nem. Ha megvannak az utalások, mindenki tippelhet, hogy kihez melyik karakter tartozik, és a helyes tippekért pontok járnak. Egy játszma négy fordulóig tart, minden fordulóban új karakterkártyákat kell felcsapni és játékosokhoz társítani, viszont a felhasznált képkártyákat (amikkel utalgattunk) nem kapjuk vissza.
A játékszabály egy kooperatív játékváltozatot is tartalmaz, amiben a játékosoknak közösen kell karaktereket kitalálniuk. A Kulcskérdés már komponensei miatt is érdekes, érezhető rajta, hogy minőségi játék. Annyi eleme van, hogy az újrajátszhatóság itt sem kérdéses.
Ezeket tehát bátran ajánljuk, mi is örömmel vesszük elő újra. Ti mit tennétek még a listához?
(A játékokat köszönjük a Gémklubnak!)