Megállíthatatlanul közeledik az év vége, ami egyben azt is jelenti, hogy jönnek a céges karácsonyi bulik, majd az ünneplés a családdal, és végül a szilveszteri évzárás. Mindenki máshogy szereti eltölteni a közös pillanatokat, de aki épp társasozással, az az idei évben is széles választékból válogathat. Szerencsére a komolyabb társasjátékok mellett érkeztek olyanok is, amiknek szabálya percek alatt megtanulható, bármikor előkaphatjuk őket, ha összejön hozzájuk a megfelelő társaság.
Nyár elején a Gémklub kínálatából válogattunk össze hat játékot, most pedig a Reflexshop partijátékos újdonságait néztük meg - finoman szólva is színes a választék, az aktívabb és a gondolkodós játékok kedvelői is találhatnak valami nekik szólót.
Csirke vs. Hotdog
- Játékosszám: 2+
- Korhatár: 8+
- Hossz: 30-60 perc
Kezdjük rögtön a legfurábbal, a Csirke vs. Hotdoggal, aminek két legfőbb eleme elsőre igen fura képzettársításokra ad okot, de nem azt kell velük csinálni, amire a piszkos fantáziájúak elsőre gondolnának. A játékosok két csapatot alkotnak, az egyik a Hotdog (egész pontosan Hottie "Roppantó" Dogson), a másik pedig a Csirke (Csóri "Anyámtyúja" Csirke) oldalán száll be az összecsapásba.
A játékmenethez az ihletet a bottle flip kihívás adta: mindkét "hajiga" az alján súlyosabb, úgy kell őket dobálnunk, hogy a tapadókorongos talpukra landoljanak az asztalon. Nem mindegy viszont, hogy hogyan állunk neki a dobálásnak: kihíváskártyák adják meg, mennyi próbálkozásból, milyen "trükköt" bemutatva kell teljesítenünk a feladatot: csukott szemmel, gyengébb kézzel, váll fölött, kar alatt stb. Minden kör elején licitálni kell a csapatoknak, és a nagyobb számú kártyát kijátszóké a feladat - de ha ők elbuknak, a másik csapat kap pontot (ha mindketten ugyanolyan számot választanak, extra feladat dönti el, ki határoz a kihívás sorsáról).
A játék addig megy, amíg egy csapat hat pontot nem szerez. A szabályok nyilván rugalmasan változtathatók, elsősorban csak irányt mutatnak, de ha több próbálkozási lehetőséget akarunk adni, az is oké - pláne, ha még bemelegítünk.
Hallatlan
- Játékosszám: 4-10
- Korhatár: 10+
- Hossz: 30 perc
A gyönyörű, minőségi és csillogós dobozban szokatlanul prémium komponensek rejlenek a Hallatlan esetében. Ebben a játékban olyan kérdések kerülnek elő (szám szerint 200), amikre valószínűleg nagyon kevesen tudják a választ, mely jellemzően valami egészen bizarr, nehezen megtippelhető dolog. Tudtad például, hogy Madonnát lekvárfröcskölésért dobták ki egy gyorsétteremből? Vagy hogy január 4. a spagetti napja az USA-ban? Ha nem, nem baj, itt nem a tudásod tesztelése a fontos, hanem hogy kreatív legyél.
A játékosok három szerep valamelyikét kapják meg: van a tippelő, illetve véletlenszerűen dől el, kik lesznek "vörös heringek", és ki a "csalhatatlan cselle". A tippelő felolvassa a kérdést, amire nyilván nem tudja a választ, a többiek viszont igen, ám közülük csak a cselle mondhatja a tényleges megfejtést, a többieknek 15 mp alatt ki kell találniuk valami hazugságot. A tippelőnek a hamis válaszokat kell sorban megtalálnia, utoljára hagyva a valódit, de ha bizonytalan, bármikor megállhat, és úgy is pontot szerezhet. A cselle akkor kap pontot, ha felfedik, tehát ha sikeresen elhitette, hogy az ő - egyébként helyes - válasza hazugság, a többiek pedig akkor, ha rejtve maradnak, és a tippelő nem leplezi le őket.
Haramiau szelencéje
- Játékosszám: 3-6
- Korhatár: 12+
- Hossz: 30 perc
Szintén mutatós a Haramiau szelencéje, amiben ugyancsak szavakkal kell játszanunk, de egészen másképp. Ebben az épp soron lévő játékos feladata, hogy megadott számú szóval utaljon arra a kifejezésre, amit ki kell találtatnia a többiekkel - ám ha hamarabb kitalálják, mint kellene, ő nem kap pontot, csak a kitaláló, ha pedig nem sikerül rávezetnie a többieket a megfejtésre, senki nem nyer. Nem szabad sem túl egyértelműnek lenni, sem túl rejtélyesnek - ha a játékosok úgy ítélik, a soron lévő nem olyan szót mondott, aminek a kitalálandó szóhoz köze lett volna, a pontlevonást érő Haramiauval díjazhatják. A tálalása is remek: a dobozt kell körbeadnunk, aminek egyik rekeszében a szókártyák szavakat mutató oldala látszik, a másikban pedig azok hátlapja, rajta a választható szavak ikonjával és a számmal, ami megadja, hány szóból kell tippelni.
Skull
- Játékosszám: 3-6
- Korhatár: 10+
- Hossz: 30 perc
Közkedvelt klasszikus a Skull, amit most új kiadásban szerezhetünk be, de szabályai ismerősek lehetnek azoknak, akik az elmúlt tizenkét évben találkoztak vele valamilyen formában. A doboz játékosonként négy, söralátétre hajazó korongot rejt, melyek közül hármon virág látható, egyen pedig koponya. Miután az egyiket mindenki letette a kezéből maga elé (képpel lefelé), folytatódhat a toronyépítés, vagy bárki indíthat kihívást, amint rá kerül a sor: aki így dönt, annak be kell jelentenie, hány korongot tud anélkül felfordítani (az összes asztalon lévő közül, nem csak a sajátjaiból), hogy koponyát találna, a többiek pedig rálicitálhatnak vagy passzolhatnak. Aki a legtöbbet ígéri, az kezdheti a felfedést, először a saját korongjaival, utána a többiekével folytatva. Ha sikerül a vállalt számot hozni, a kihívó nyer, ha nem, mert előbb talál koponyát, veszít. Utóbbi esetben egy korongot véletlenszerűen elbukik, és a játékot kevesebbel folytathatja, míg ki nem esik.
A játékmenetben szerepet játszik a blöffölés, a taktikázás, a kockázatvállalás: jól kell időzíteni és lepakolni, akár azért dolgozunk, hogy mi nyerjünk, akár azért, hogy kiejtsük a többieket. Egy korongnak köszönhetően egy új játékváltozat is játszható, ilyenkor az, aki az utolsó előtti korongját bukja, kaphat egy extra, virágosat, és így egy fordulóval tovább maradhat játékban.
Szavadkőművesek
- Játékosszám: 4-9
- Korhatár: 10+
- Hossz: 15 perc
Vissza a szójátékokhoz: a Szavadkőművesek (és nem szaBadkőművesek) némileg a Kaméleonra vagy a Fedőnevekre hasonlít, témaválasztásában legalábbis mindenképp (van benne egy kis Bang! is azért). A játékosok ügynökök, akik küldetésekre indulnak, szám szerint összesen tizenhétre. Minden küldetéshez tíz kártya tartozik, ebből játékosszámnak megfelelően kell használni annyit, amennyit a játék előír, majd ezeket véletlenszerűen kiosztani: mindig ügynökből lesz a legtöbb, téglából legalább egy, újságíróból pedig legfeljebb egy. Az ügynökök és téglák kártyáin számokkal jelölt szavak találhatók (az újságíróén pedig semmi), de ezek szerepenként kissé eltérnek: a barcelonai küldetésben például az ügynökök 1-es szava a Tangó, míg a tégláké a Salsa, a 10-es szó előbbieknél a Mozi, utóbbiaknál a Netflix. Természetesen a szerepek titkosak, és a téglák és ügynökök sem tudják, hogy ők melyik csoportba tartoznak (kivéve azt a játékost, aki szétválogatta a kártyákat, ő egy kicsit előnybe kerül), egy jelszókártya segít ezt kideríteni, amit csak a kieső játékosok nézhetnek meg.
Az ilyen szavas játékokat ismerők már sejthetik, mi a cél: egy adott, a kártyán szereplő szóra kell utalgatni egy-egy másik szóval úgy, hogy elkerüljük a lelepleződést. Ha mindenki mondott egy kifejezést, közösen ki kell szavazni valakit, lehetőleg az újságírót és a téglákat. Ha az újságíró esik ki, megpróbálhatja megtippelni, hogy melyik szó volt a kulcs, és ha sikerül, vége is a körnek, ha nem, a játék megy tovább. Ha nem az újságíró búcsúzik, akkor az említett jelszókártyát megnézheti a kieső, és bejelentheti, ügynök volt-e (egyezett-e az ő kártyáján lévő szó azzal, ami a jelszókártyán volt), vagy tégla. Egy játszma addig tart, amíg valaki össze nem gyűjt 5 pontot.
A játékot 6 fő fölött bonyolíthatjuk szerepkártyákkal, amik a játékosoknak egyedi, publikus képességeket adnak: valaki például döntetlen esetén megmondhatja, ki essen ki (ahelyett, hogy kő-papír-olló döntené ezt el), míg egy másik játékos magával vihet valakit, ha kiesik.
Trio
- Játékosszám: 3-6
- Korhatár: 7+
- Hossz: 15 perc
Nagyon izgalmas (és szép) kártyajáték a Trio, amiben a játékosoknak három lapból álló szetteket kell gyűjteniük, de nem pusztán kártyák véletlenszerű felhúzgálásával. A kör elején egyenlően kiosztjuk a teljes paklit (amelyben 1-től 12-ig számozva 3-3 lap található), méghozzá úgy, hogy középre is rakunk lapokat. A résztvevők a saját körükben két dolog valamelyikét tehetik: vagy középen felfordítanak egy kártyát, vagy megkérik valamely játékostársukat (akár magukat), hogy a legkisebb vagy legnagyobb lapját mutassa meg. Ha van egyezés egy már felfedett lappal, a kör megy tovább, ha nincs, a következő játékos jön. Ennek köszönhetően hiába van nálunk például két vagy akár három 6-os, előbb meg kell szabadulnunk a kisebb vagy nagyobb lapoktól, hogy kijátszhassuk. Nyerni három hármas szettel vagy a 7-es trióval lehet, egy alternatív játékváltozatban pedig kapcsolt triókat kell gyűjtenünk, tehát két olyan szettet, ami kapcsolódik egymáshoz, ahogy az a kártyák alján jelölve van. Akármelyik variációt is válasszuk, hamar rákaphatunk, és nehéz abbahagyni.
Trivial Pursuit: Házibuli
- Játékosszám: 2+
- Korhatár: 16+
- Hossz: 30 perc
Végül pedig jöjjön egy klasszikus partijáték új variációja, a Trivial Pursuit: Házibuli, ami alcímét a témaköreivel érdemelte ki: utazás, zene, életmód, ételek és italok, filmek és sorozatok, valamint személyek kapcsán találhatunk benne 600 kérdést. Egyszerű kvízjáték, amiben a feladat egy kocka segítségével véletlenszerűen kiválasztott témakörben helyesen megválaszolni kérdéseket, és ezzel pontot szerezni. Az alap játékmódban két, egymást követően helyesen megválaszolt kérdés ér 1 pontot, de lehet gyorsítani rajta, és minden válaszért jutalmazni.
Ha a társaság otthon van popkulturális témákban és esetleg a gasztronómiában is, ez lesz a tökéletes választás, ha nem, számtalan további Trivial Pursuit variáció került a boltokba az évek során, bár jelenleg a jóval specifikusabb jóbarátokos és a Harry Potteres vannak még hivatalosan forgalomban.
(A játékokat köszönjük a Reflexshopnak!)