Pontosan öt évvel ezelőtt az egész játékipar az Activision-Blizzard és a Vivendi egymásra találásáról szólt. Repkedtek a milliárdok dollárban, a bennfentesek szerint közel 19 milliárd dollár értékű volt az egész ügylet.
Ma már történelem
Akkoriban kezdtem dolgozni egy magyar szoftver nagykernél, ahol az üzleti szoftverek mellett szerettek volna profitálni a videojátékokból is. Kezdő marketingesként az volt a feladatom, hogy építsek ki egy gyümölcsöző együttműködést az Activision-Blizzard német marketingesével, aki valamilyen homályos oknál fogva nagyon nem szerette az új felállást. Később aztán rájöttem, hogy nem szerény személyemnek szól az utálat, inkább a cégen belüli változások viselték meg az idegeit. Utólag érthető is volt a lelkiállapota, a Vivendi médiabirodalomban a játékok meglehetősen kis részt képviseltek, leginkább a Sierra név alatt futó játékok voltak ismertek, illetve hozzájuk tartoztak a Blizzard címek. Ehhez jött hozzá az akkor már nagy népszerűségnek örvendő Activision portfólió, mely alaposan összezavarta a nyugis kis életüket. Az évek múlásával azonban kezdtek átrendeződni az erővonalak.
Sikerszériák
Az Activision-Blizzard sorra hozta ki a sikerszériáit, gondolok itt a máig töretlen eladásokat produkáló Call of Duty sorozatra, a Guitar Hero lázra, a World of Warcraft legszebb éveire, a Starcraft és a Diablo sorozat újjászületésére, illetve a legújabb őrületre, a Skylanders bábukra. Az Activision-Blizzard az iparág legnagyobb és leginkább jövedelmező cége lett, iszonyatos mennyiségű pénzt hozott a konyhára.Hiba lenne azonban elfeledkezni a baklövésekről, számos általuk forgalmazott játék nem hozta a kívánt számokat. Bobby Kotick első számú közellenség lett, pedig csak annyit tett, amit a részvényesek elvártak tőle. Sikeresen vezette a rábízott céget és pénzt csinált, bármi áron.
Rés a pajzson
Ez elmúlt öt év azonban nem volt ilyen kegyes a főrészvényessel, a Vivendivel. A válság alaposan megrendítette a pozícióját, tetemes adósságot halmozott fel. Ráadásul hiába volt főrészvényes a milliárdokat hozó Activision-Blizzardban, pénzt nem vehetett ki a cégből, mivel azt egy független igazgatótanács irányította, aki nem engedett semmiféle beleszólást a pénzügyekbe.
Az ötödik év leteltével azonban megváltoztak az erőviszonyok és a Vivendi emberi kerültek döntési pozícióba. A cég már elég régóta próbált túladni a részvényein, de egészen egyszerűen nem talált olyan partnert, aki hajlandó lett volna megvenni 600 millió részvényt, több mint 8 milliárd dollárért. Az új terv állítólag az volt, hogy a többségi tulajdonos felvesz egy gigahitelt az Activision-Blizzard kontójára. Ez gyorsan kihúzta volna a hitelezők szorításából a Vivendit, de cserébe nyakig adósságba süllyedt volna az Activision-Blizzard.
A megmentő
Érthető módon ez a felállás nagyon nem volt az ínyére Bobby Koticknak, ezért összetörte a cégben található összes malacperselyt és egy katonatiszt flegmaságával kifizette mellényzsebből a Vivendit. A cégben volt 1.2 milliárd dollár, amit egyből átutaltak és felvettek még mellé 4.6 milliárd dollár hitelt. Érdekes módon nekik nem okozott gondot a hitelfelvétel, hiszen az éves előrejelzés szerint 4.3 milliárd dollár fog befolyni 2013-ban a játékeladásokból, szóval lesz miből visszafizetni a kölcsönt.
A Vivendi kezében maradt egy 12%-os részvénypakett, amit vész esetén nagyon jó pénzért értékesíteni lehet, de szerintem ez lesz az aranytartalékuk. A tranzakció legérdekesebb része az, hogy a Bobby Kotick által vezetett befektetői csoport is komoly részesedést szerzett a cégben, 2.3 milliárd dollárért vettek részvényeket. A befektetők között van az a kínai Tencent cég, aki a Call of Duty Online kínai bevezetésében segédkezett. Bobby Kotick gyorsan sietett tisztázni, hogy a kínaiaknak semmiféle beleszólásuk nincs a cég ügyeibe, inkább csak amolyan „csendestársak” az egész ügyletben.
Az Activision-Blizzard végre lerázta a „láncait” és függetlenek lettek, csak és kizárólag a részvényeseiknek tartoznak számadással. Az eladásaik évről-évre növekednek, bár a World of Warcraft fejőstehén bizony „botladozik” az utóbbi időkben, csak 7.7 millió előfizetője maradt az utolsó negyedévre. Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy ez a lemorzsolódás egy természetes folyamat, majd visszajönnek az előfizetők, amint kijön az új kiegészítő.
A Blizzard az őszi BlizzCon-on egészen biztosan bejelenti a jövő évi portfólióját, melyben egészen biztosan lesz egy StarCraft II és egy World of Warcraft kiegészítő, valamint egészen jó az esély arra is, hogy a Diablo III is kap egy kiegészítőt belátható időn belül. Rövid távon tehát biztosítva van a profit, de a cég gondolt a jövőre is, ott van ugye a Destiny és a Titan, könnyen előfordulhat, hogy néhány év múlva ezek fogják a dollármilliárdokat termelni a részvényeseknek. Nekünk, játékosoknak ez mindenképpen jó hír hiszen szeretünk jó játékokkal játszani, így bizakodva tekintünk a jövőbe.