Alejandro Gonzalez Innáritu a tavalyi Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című filmjével szakmailag és kritikailag is a mennybe ment. Szatírája a showbusinessről és annak árnyoldalairól meglehetősen komoly témákat feszegetett és bár hasonlóan korábbi műveihez ismételten valaminek az elvesztését tűzte ki témájául, a Birdman mégis a rendezői életmű legkönnyedebb darabja lett.
A visszatérővel - a címéhez hasonlatosan - azonban a rendező visszatért a fajsúlyosabb mozikhoz. Az 1820-as években játszódó sztoriban Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) prémvadászt súlyosan megsebesíti egy medve. Társai, élükön Fitzgerald-dal (Tom Hardy) ott hagynák a fagyos préri közepén, és végül ezt meg is teszik, a férfi viszont bravúros módon túléli az esetet, és félholtan végigvonszolja magát az indiánok és telepesek harcaival tarkított vidéken, csakhogy bosszút állhasson.
A megtörtént eseten alapuló filmnek azonban nem a témája, hanem az elbeszélésmódja az, ami egyedivé teszi: DiCaprio két és fél órán keresztül szenved a környezet és saját korlátainak leküzdése miatt, mi pedig az ő szemszögéből élhetjük át azokat a szörnyűségeket, amiken átmegy ebben a naturalista bosszútörténetben. Ebben hatalmas szerepet játszanak Emmanuel Lubezki csodálatos képei, amik egyszerre nyűgöznek le minket és borzasztanak el Glass - szó szerint - húsbavágó megpróbáltatásai közepette, miközben a korszak kegyetlen, embertelen természete is felsejlik. Kedvünk lett volna egy-egy tájképnél vagy beállított jelenetnél rákönyökölni a szünet gombra és percekig csak élvezni a látványt, Lubezki egyszerűen zseniális, a kizárólag csak természetes fény használata pedig remekül passzol az elbeszéléshez.
Ami a színészeket illeti, DiCaprio ismét zseniális, de játéka már inkább az Akadémiának szól, mintsem a nézőknek. Persze emelnünk kell kalapunkat teljesítménye előtt, mégis Tom Hardy könyörtelen antagonistája alkalmanként képes ellopni előle a showt finom és hiteles játékával. A visszatérő velük együtt teljes, bosszú és megváltástörténet, amely inkább képekkel meséli el azt, amit szeretne, mintsem dialógusokkal, viszont így is képes magával ragadni és garantáltan emlékezetes marad majd.
8.5/10
Ha érdekel egy részletesebb írás is a filmről, olvasd el a CineStar kritikáját.