A MUSE Software által kiadott "nagy előd" sok C64 rajongó kedvence volt, azonban megjelent a két játék Apple II, Atari 400/800 és DOS alá is.
John Carmack a sikeres Catacomb-3D engine segítségével kezdte a fejlesztést 1991 végén. A MUSE Software lemondott a név jogairól, Scott Miller, az Apogee vezetője pedig 100000 dollárt ígért, ha sikerül a játékot elkészíteni. Olyan komolyan vették a fejlesztést, hogy John Carmack egy akkor csúcstechnológiának számító NeXT számítógépet is bedobott a közösbe. A játék eredetileg 16 színű EGA palettával készült, mint a Hovertank 3D és a Catacomb 3-D, azonban Scott Miller rábeszélte a készítőket a 256 színű VGA palettára, amelyhez minden egyes textúrát és sprite frame-t Adrian Carmack rajzolt kézzel.
Az engine-t magát a Looking Glass Studios és az Origin Systems belsőnézetes RPG-je, az Ultima Underworld: The Stygian Abyss ihlette.
A játék shareware modellje, azaz "az ingyen másolhatod, de ha a teljeset akarod, fizetni kell" nagyon népszerűvé tette és villámgyorsan elterjedt az egész világon. Sikerére jellemző, hogy beválasztották minden idők TOP 150 játéka közé és az alábbi platformokra mind portolták: Super NES (1994), Atari Jaguar (1994), Mac OS (1994), Acorn Archimedes (1994), 3DO (1995), Apple IIGS (1998), PC-98 (1998). A késöbbiekben kiadták Game Boy Advance (2002), Steam, Xbox Live Arcade és PSN (2009), iPhone és iPod Touch (2009), iPad (2010) és Android (2011) alá is.
Nem hivatalosan portolták Symbian, a TI-83 sorozat, Maemo, PSP, Wii, Dreamcast, Dingoo A320 és Amiga platformokra is. Emellett a közösség számtalan add-ont és javítást fejlesztett a játékhoz.
Mi ma úgy emlékezünk rá, mint a manapság talán legnépszerűbb játékstílus igazi megteremtőjére. Boldog születésnapot kívánunk az 1992 május 5-én megjelent Wolfenstein 3D-nek!